Hva er tannkjøttsykdom?

Tannkjøttsykdom er en betennelse i tannkjøttet som kan utvikle seg til å påvirke beinstrukturen som omgir og støtter tennene. Sykdommen forårsakes av bakterier i plakk, en klebrig, fargeløs film som konstant dannes på tennene dine. Hvis den ikke fjernes ved daglig tannpuss og bruk av tanntråd, kan plakk bygges opp, bakterier kan utvikle betennelse i tannkjøttet og eventuelt angripe underliggende vev og bein som støtter tennene. Dette kan føre til at tenner løsner, faller ut eller at de må trekkes av en tannlege.

Tannkjøttsykdom

Tannkjøttsykdom har to hovedstadier:

Gingivitt: Dette er den tidlige fasen av tannkjøttsykdom og er betennelse i tannkjøttet forårsaket av at plakk bygges opp på tannkjøttet. Hvis plakken ikke fjernes ved daglig munnhygiene kan visse typer bakterier i plakken produsere toksiner (giftstoffer) som kan gjøre tannkjøttet betent og forårsake gingivitt. Du kan oppleve noe blødning under tannpuss og bruk av tanntråd. På dette tidlige stadiet av tannkjøttsykdommen kan skaden reverseres fordi bein og dypere bindevev som holder tennene på plass ennå ikke er berørt.

Periodontitt: På dette stadiet er den støttende beinstrukturen og fibrene som holder tennene på plass ødelagt. Tannkjøttet kan ikke holde tennene på plass og begynner å danne en lomme under tannkjøttet, som gjør at mer plakk dannes. Profesjonell tannkjøttbehandling og forbedret daglig munnhygiene kan forhindre ytterligere skade og bidra til å forhindre at den kommer tilbake. I sluttfasen av tannkjøttsykdom er fibrene og beinstrukturen som støtter tennene så mye ødelagt at tennene kan flytte seg eller løsne.

Hvordan kan jeg vite om jeg har tannkjøttsykdom?

Tannkjøttsykdom kan oppstå i alle aldre, men er mest vanlig hos voksne voksne. Hvis sykdommen oppdages på et tidlig stadium, kan den reverseres. Du bør gå til tannlegen hvis du merker noen av følgende symptomer:

• Tannkjøttet er rødt, oppblåst eller hovent, og blør under tannpuss eller ved bruk av tanntråd
  • Tennene ser lengre ut fordi tannkjøttet har trukket seg tilbake
  • Tannkjøttet har skilt lag med, eller er trukket bort fra, tannhalsen og skaper en lomme
  • Endringer i måten tennene passer sammen på når du biter
  • Det kommer puss fra mellomrommet mellom tennene og tannkjøttet
  • Vedvarende dårlig ånde eller dårlig smak i munnen

Hvordan behandles tannkjøttsykdom?

Profesjonell rengjøring utført av din tannlege er den eneste måten for å fjerne plakk som har bygget opp seg opp og herdet til tannsten. Din tannlege vil rense eller “scale” tennene dine for å fjerne tannsten over og under tannkjøttet. Hvis tannkjøttets tilstand er mer alvorlig, kan det kreve kirurgi. Husk at du etter vellykket behandling fortsatt trenger å ta ekstra vare på tannkjøttet for å sørge for at tannkjøttsykdommen ikke kommer tilbake. Tannlegen vil gi deg råd om hvordan du best kan ta vare på tannkjøttet før, under og etter behandling.

Ved å gå til regelmessige undersøkelser kan tidlige stadier av tannkjøttsykdom behandles før de fører til en mer alvorlig tilstand. Vær oppmerksom på at røyking kan forverre tannkjøttsykdom. Røykingen reduserer eventuell blødning fra tannkjøttet, mens tannkjøttsykdommen fortsetter, slik at du kan gå glipp av de første tegnene på problemer.